Hej och välkommen

Hej och välkommen. Bloggen handlar om livsstilsfrågor och att leva med kronisk sjukdom. Här lämnas inga medicinska råd. De bör ges öga mot öga.




Translate

lördag, oktober 27, 2012

Om D-vitaminhalter

Kostdoktorn har skrivit om D-vitamin och gjort test av D-vitaminer som han rekommenderar. Det finns tydligen preparat som inte innehåller D-vitamin alls enligt undersökningar från Finland. Läs och kolla.Läs också Tolonens kommentar att de finska testerna gjordes vid ett lab som inte myndigheterna godkänner och att det finns andra tester.
Det finns två saker att hämta från det här: man får ha ögonen öppna var tester och uttalanden är gjorda.
Men sen frågar man sig: vilka tester skall man lita på? Jag har vare sig resurserna eller kunskaperna att kontrollera vad laboratorierna håller på med. Jag måste lita på vad respektive myndighet säger; jag skulle hoppas att det fanns något på svenska. Jag får försöka se om  jag hittar något eller på engelska om det preparat jag använder.

Vad som är bra för hjärtat är bra för hjärnan 

4 kommentarer:

  1. Buster.11:12 fm

    – D-vitaminbrist är en tyst åkomma som inte ger några tydliga symptom. Det är först långt senare i livet som vi får betala priset, säger Johan Malm och fortsätter:

    – Det är ingen som anser att D-vitaminbrist orsakar alla dessa sjukdomar, men många är överens om att det kan vara en viktig bidragande faktor. En förbättrad D-vitaminstatus skulle kunna ge ett bättre skydd mot dessa sjukdomar.
    -------------------------------

    http://www.vetenskaphalsa.se/d-vitaminbrist-kan-bidra-till-manga-sjukdomar/



    SvaraRadera
  2. Jag har sammanfattat de finska rapporterna på min blogg http://www.d-vitamin.se/2012/10/28/intressanta-finska-rapporter-om-d-vitaminpreparat/

    SvaraRadera
  3. Jag har sammanfattat de finska rapporterna på min blogg http://www.d-vitamin.se/2012/10/28/intressanta-finska-rapporter-om-d-vitaminpreparat/

    SvaraRadera
  4. Tack för uppdateringen avseende D-vitaminer
    Sune

    SvaraRadera